31 ינואר 2011

תרד

דקה אחרי שנכנסתי לירקן פרץ ה!מבול. ולא שיש לי בעיה לשרוף את הזמן אצל הירקן המפונפן בבזל, אני גם יכולה לחיות שם. בעודי מעמיסה סלים אני קולטת בזווית העין צרור יפיפה של תרד. והוא בכלל לא ברשימת הקניות שלי. מיד חשקתי ברביולי מהבצק הרבוך שהכנתי מבעוד מועד, שיתמלא בעלי תרד קצוצים וישתדך עם שלל מהסל. אז אולי זו לא המנה הכי חורפית שיש, אבל לקרייבינג דרכים משלו.
ולפני המתכון, איך לא, כמה עובדות על תרד:
הוא דווקא אוהב קור, הוא זקוק לשישה שבועות קרירים לפחות. תרד הוא ממשפחת הסלקיים ובמקור מפרס. בפרסית שמו אספנקה = יד ירוקה. הוא נדד עם סוחרים להודו ומשם דרך נפאל לסין העתיקה ב647 לספירה, וזכה לכינוי - ירק פרסי.   
  ב827 הגיע בזכות הסרצינים לסיציליה וזכה לפופולריות רבה. כמו כן בספרד בשלהי המאה ה-12.
תרד הופיעה לראשונה באנגליה ובצרפת במאה ה-14, וגם שם התקבל בברכה. צרפתים מכנים מאכלי תרד - פלורנטין כמחווה כבוד למלכת צרפת אהודה, קתרין דה מדיצ'י, שנולדה בפירנצה aka פלורנטין. המלכה אהבה תרד כל כך שהתעקשה שיוגש בכל ארוחה.
מרכיב שמככב בערכו התזונתי הוא דווקא החלבון, ולא ברזל כמו שנהוג לחשוב. בתרד יש יותר חלבון מבכל ירק אחר(!). מחקרים מעלים אפשרות שאותו חלבון המצוי בתרד עשוי לשמש בעתיד קולטן אור בעין האדם , שיתרום לשיפור הראייה.
השתכנעתם? מתכון -

Ravioli a caramella


בצק רביולי רבוך-
1 כוס קמח
1 כוס מים
2 כפות שמן זית
קורט מלח
1 חלמון
1 כוס קמח

הכנה -
מרתיחים סיר עם מים ומעליו מניחים קערה (בן מארי). מערבבים בתוך הקערה 1 כוס קמח, מים, מלח ושמן זית, בעזרת כף עץ. ממשיכים בערבוב מתמיד כ3 דקות, עד שנוצר בצק רך ומעט דביק. מורידים מהסיר ולשים בעזרת הכף עוד כדקה. מוסיפים את החלמון ומערבבים במהירות עד שנוצרת בלילה רכה ואחידה. מוסיפים את הכוס קמח הנותר ומתחילים ללוש בעזרת ידיים. כשנוצר בצק מעבירים למשטח עבודה מקומח. ממשיכים ללוש כ3 דקות נוספות. עוטפים בניילון נצמד ומעבירים למקרר לשעה לפחות.


מילוי -
1 כוס עלי תרד שטופים היטב וחלוטים במים חמים
רבע כוס אפונת גינה
2 כפות צנוברים
1 שן שום
4 כפות פרמזן מגורד
1 כף גבינה שאוהבים - עזים, פטה, לבנה
1 כף שמן זית
8 עלי בזיליקום
4 עלי נענע
מלח
פלפל גרוס

הכנה-
קוצצים את כל הרכיבים בעזרת סכין או בפולסים קצרים במעבד מזון. טועמים ומתקנים תיבול.



מחלקים את הבצק ל6 חלקים שווים. מרדדים כל חלק למלבן בעובי 2מ"מ , הבצק מאוד רך וקל לרידוד, חותכים לרצועות ברוחב  5ס"מ. בעזרת מברשת מברישים את הרצועות עם מעט מאוד מים. חותכים את הרצועות באורך 10 ס"מ ליצירת מלבנים.
מניחים כפית גדושה של מלית בחלק התחתון של המלבן ומגלגלים.

מהדקים בצדדים ליצירת "סוכריות" .

מעבירים למשטח מקומח מראש ומקררים. ניתן גם להקפיא.

מרתיחים מים עם כפית מלח. מבשלים את הרביולי קצת בכל פעם עד שהם צפים. מעבירים בעזרת כף מחוררת למחבת עם מעט חמאה ומרווה. מקפיצים כ 2דקות בעדינות.
מגישים עם שבבי פרמזן, זרעי עגבניות ושמן זית.


3 תגובות:

  1. יש בעיה במתכון של הבצק ... למשל ברשימת החומרים כתוב 1 כוס קמת אבל במתכון כתוב לערבב קמח עם חומרים אחרים בקערה ואז אחרי שמוסיפים את החלמון להוסיף את כוס הקמח הנותרת ... בקיצור, לא הכי ברור.

    השבמחק
  2. היי,
    למה את ממליצ על הבצק הרבוך לרביולי במקום בצק פסטה הרגיל?
    תודה
    גילי

    השבמחק
  3. אם לצטט שיר עתיק של הג'ירפות:"איזה פאר",
    בפוסט אחד השכלתי היסטורית, דמיינתי את עצמי טורף את מעדן המלכים והתאהבתי בצילומים המתרידים במופלאותם.


    ישר כוח, באמנות כמו שבאמנות, את יודעת מה אומרים:)

    השבמחק